Allah Resulü söyle buyurmustur, “Ademoglunun tüm amalleri kendisi içindir, her iyiliginin karsiliginda, ondan yedi yüze kadar sevap kazanir. Ancak yüce Allah orucu istisna ederek, ‘O bana aittir, onun mükafatini da ancak ben takdir ederim. Çünkü kul, benim hatirim için cinsi arzularini, yemesini, içmesini terk etti.’ buyurmus. Iste oruçlunun birisi iftar aninda, birisi de Rabbi ile karsilastiginda olmak üzere iki sevinci vardir.” (Buhari, Savm, 9; 2, 228)

Buna göre yüce Allah, orucu ödül kazandiran ibadetler arasindan ayirmis ve ona ayri bir statü kazandirmistir. Her amelin mükafati on katindan yedi yüz katina kadar olurken oruç sinirlandirilmamistir. Allah ona diledigi miktarda sinirsiz mükafat verebilir. Çünkü oruç bir tür sabirdir ve Allah, “Sabredenlere mükafatlari hesapsiz sekilde verilecektir.” (Zümer, 10) buyurmustur. Nitekim Hazret-i Peygamberden rivayet edildigine göre, Ramazan ayinin bir diger adi da sabir ayidir. (Ibn Mace, Siyam, 43; 1, 554)

Sabir üç çesittir: Allah’a taat ve ibadet konusunda sabir, Allah’in yasaklarindan kaçinma konusunda sabir ve yüce Allah’in takdir buyurdugu aci verici olaylara sabir. Söz konusu sabrin üç çesidi de oruçta gerçeklesmektedir. Oruçta taate devam konusundaki sabir mevcut oldugu gibi Allah’in oruçluya yasakladigi seylerden kaçinma noktasinda da sabir vardir. Ayrica açlik, susuzluk ve güçsüzlük gibi elem verici durumlara karsi sabir da yine oruçta yer almaktadir.

Alimlerimiz derler ki, yapilan amellere karsilik verilen mükafat katlari için birtakim nedenler vardir: örnegin amelin yapildigi yerin mübarekligi; Mekke ve Medine haremleri. Allah Resulü’nden nakledilen, “Benim bu mescidimdeki bir namaz, Mescid-i Haram disindaki, diger yerlerde kilinan namazlardan bin kat daha faziletlidir.” (A. Hanbel, cilt 1, 184) seklindeki hadis-i seriften anlasildigi üzere Mekke-Medine haremlerinde yapilan ibadetlerin mükafati farklidir. Öte yandan orucun kendisi diger ibadetlerden, mükafat bakimindan, farkli oldugu gibi Ramazan ayinda tutulan oruç da daha farkli olur. Çünkü bu noktada da, zamanin mübarekligi söz konusudur. Ayrica Allah’in kullarina farz kildigi ve Islam’in temel esaslarindan birisi saydigi oruç da Ramazan orucudur.

Bazen de amellerin sevabi baska faktörlerden dolayi katlanir. Amel isleyenin bizzat kendisinin Allah nezdindeki itibari, konumu, yakinligi ve takvasinin fazla olusu, bu katlanmaya sebep olabilir. Hazret-i Muhammed’in ümmetinin diger ümmetlerden daha fazla mükafatlandirilmasi ve yaptiklarina karsilik kat kat sevap verilmesi buna misal olarak gösterilebilir.

(Yazinin tamami Ilim ve Irfan dergisinin Haziran (2015) sayisinda.)

Muhterem hazirun, Hazret-i Muhammed’in peygamber olarak gönderilmesi...

Insanin fitrati tertemizdir. Ne var ki zamanla disardaki enkazin, toz dumanin külleri üzerine düser....

Ilim ve Irfan dergisinin 2024 Aralik sayisi sahsiyet dosyasiyla çikti....

IRFAN BASIM YAYIN DAGITIM SAN. VE TIC. LTD. STI.
Zafer Mahallesi Kurultay Sokak No:1/6 Yenibosna | Bahçelievler / Istanbul | Telefon: 0(212) 694 98 98
Copyright © 2012-2024