“Allah cömerttir,
cömertligi sever.” (Tirmizi,
Edep, 41) Allah’in
isimlerinden biri de cömertligi
ifade eden Cevad’dir. Allah
Teala tüm mahlukata sayisiz
ve karsiliksiz nimetler bahseder.
Bunun karsisinda kulunun
da kendisi gibi cömert olup
bu nimetleri ihtiyaç sahipleriyle
paylasmasini murat
eder. Bundan dolayi cömertlik
Islam ahlakinin temel erdemlerinden
biridir. Tasavvufta
da üzerinde önemle durulan
bir huy olmustur.
Cömertlik, tasavvufta “cud”,
“seha” ve “isar” kavramlariyla tanimlanmaktadir.
Kelime olarak cud ve seha es
anlamli olup “mal ve ilim gibi
kazanimlardan baskalarina
harcama”, “bol bol verme”,
“cömert olma”, “eli açik olma”
ve “ihtiyaci olmayanin ihtiyaci
olana karsiliksiz vermesi” gibi
anlamlari tasimaktadir. Isar
ise “tafdil/üstün görme” ve
“takdim/önceleme”yi ifade
etmektedir. Terim olarak ise
cud, seha ve isar cömertligin
üç derecesini ifade etmektedir.
Cömertligin ilk mertebesi olan
seha, “kisinin imkanlarinin
çogunu kendisine ayirarak az
bir kismini hayir yolunda sarf
etmesi”dir. Ikinci mertebede
cud kavrami bulunmaktadir.
Cud, “kisinin imkanlarinin az
bir kismini kendisine ayirarak
çogunu baskalari için sarf
etmesi” manasini tasimaktadir.
Yazinin tamami derginin Haziran 2024 sayisinda.