Attar, kendisine aidiyetinde süphe olmayan yedisi
manzum biri mensur olmak üzere sekiz eser miras
birakmistir. Bu eserlerden mensur olan eseri sufilerin
biyografilerini içeren Tezkiretü’l-Evliya’dir. Manzum
olanlari Divan, Ilahiname, Esrarname, Musibetname,
Hüsrevname, Muhtarname ve Mantiku’t-Tayr’dir.
Bu eserlerinin her birinin ayri bir etkileyici ve insani
saran yönü bulunmaktadir. Özellikle mesnevi ve gazellerinde
büyük bir basari saglayan Attar, gazellerinde
tasavvuf zevkini, özellikle vahdet-i vücud telakkisini,
Ilahi yolculuk için gerekli kabul ettigi aski ve âsikligi
dile getirirken gazelleri için uygun ve gönle hos gelen
vezinler de bulmustur. Mesnevilerinin hepsini tasavvufla
ilgili sekilde kaleme alan Attar’in sözü açik ve
süssüz, dili sicak ve samimidir. Siirlerinde aski ve istiyaki
dile getirirken bile duruluk sezilir ve kelimeleri
genellikle bilinen anlamlariyla görülür. Ancak onun
eserleri içerisinde, dünyada pek çok dile tercüme edilen,
bütün insanliga seslenen, ilim adami ve münevver
tabakanin, ayrica psikolog ve psikiyatristlerin de insan
ruh ve karakterini anlamak için okuyacaklari, ask erbabinin
ise mürebbisi olacak basucu eseri Kuslarin Dili,
Kuslarin Konusmasi veya Kuslarin Ilahisi manalarina
gelen Mantiku’t-Tayr’dir. Bu eserde Attar, temsili bir
sekilde vahdet-i vücud anlayisini izah eder. Mesnevide
bulunan kuslar salikleri temsil ederken, hüdhüd kilavuz
yani mürsiddir. Haddizatinda o kuslar ruhlari yani
bizzat insanlari temsil eder. Hakk’a vasil olmak için
birtakim mertebelerin asilmasina ve bunun da ancak
bir mürsidle olabilecegine isaret edilir.
Attar’in kaleminde, genis bir düsünce dünyasiyla, çok
zengin bir bilgi hazinesiyle ve bunlari harmanladigi
fevkalade gözlemlerle, derin bir hayat tecrübesiyle, bol
bir ilhamla, islek bir zekadan çikan güçlü bir muhakemeyle
karsilasiriz. Bütün bu özellikler, onun siirsel ve
güzel ifadesiyle okurda hayranlik uyandirir. Sunu da
ifade etmeliyiz ki onun eserlerindeki temek saik, Ilahi ve
manevi âleme duydugu sevk ve merakin yönlendirdigi
hakikat arayisidir.
Dolayisiyla sair ruhlu Attar Hazretleri Ilahi aski en
güzel siir diliyle izah eden rehber bir sufi olmus, söz ve
hikmet piri olarak özellikle kendisinden sonra yasayan
pek çok Iranli mutasavvif-sair ve edibe öncülük etmistir.
Bunlar arasinda Mevlana, Mahmud-i Sebüsteri, Sadi,
Hafiz ve Molla Cami’yi sayilabiliriz.
(Yazinin tamami derginin Nisan sayisinda.)