Yüce Rabbimiz insana ahirette fayda verecek
tek seyin selim bir kalp ile huzuruna varilmasi
oldugunu bildirir. Selim kalp Rabbine samimiyetle
yönelen O’na (cc) ibadetinde, baska hiçbir hedefi
ortak kosmayan kalptir. Rabbinden baska bir hedefi
içinde barindiran kalp, sufilere göre hasta bir kalptir.
Hak Sübhanehu ve Tealanin disinda bir seye/masivaya
baglanana bir kalbin dinde ihlasi yakalamasi mümkün
degildir. Halbuki Allah’in huzurunda ortakliga asla yer
yoktur. “Iyi bil ki, halis din yalniz Allah’indir.” (Zümer,
3)
Imam-i Rabbani dinde ihlasi saglamak için niyet ve
arzularimizi tezkiye etmemizi tavsiye eder, zira kalp
bir anda birçok seye baglanamaz: “Kalpteki muhabbet
birden çok seye baglanamaz. Kalbin sevgi bagi
bir seye baglaninca, baska bir seyi sevemez. Kisinin
birden çok arzusunun bulunmasi ve sevgisinin mal,
çocuk, baskanlik, övülmek ve insanlar arasinda üstün
olmak gibi muhtelif seylere baglanmasi durumunda da
sevdigi sey yine bir tanedir, o da nefsidir -benligidir-.
Bunlari -mal, çocuk vs.- sevmesi, nefsine olan sevgisinin
detayidir. Çünkü bu kisi onlari kendilerinden
dolayi degil, nefsi için sever. Nefsine karsi sevgisi yok
olunca onun pesinden digerlerinin sevgisi de yok olur.”
Imam-i Rabbani’nin bu sözleri aslinda su ayetin tefsiri
mahiyetindedir: “Allah hiçbir adamin gögüs bosluguna
iki kalp koymamistir.” (Ahzap, 4) Yüce Rabbimizin
kitabinda buyurdugu gibi insan bir anda iki sevgiyi
kalbinde barindirmaya muktedir olamaz. Nefsini seven
ondan baskasini samimi olarak sevemez, onlara hizmet
edemez.
(Yazinin tamami Ilim ve Irfan'in 76. sayisinda.)