DOSYA | Ekim |
2012 |
KÖSELER
| Okunma: 2998
Sufi müelliflerden bazilari, salikin maneviyat yolunda ilerlerken ahlakini güzellestirmesini, güzel hasetlerle donanmasini “Isrâ” hadisesine benzetirler.
Salik, kötü huylarindan, sevimsiz davranislarindan, çirkin aliskanliklarindan kurtuldukça, sadece disi degil, içi de güzellesir; sadece kalibi degil, kalbi de tatlilasir.
Ve böylece “Isrâ”sini tamamlar; mânen yükselmeye, manevi bir terakkiye yani “mirâc” ini gerçeklestirmeye hazir hale gelir, derler.
Insan kendisini baska insanlara begendirmek için süslenir. Bizler de Rabbimize kendimizi begendirmek için süslenmeliyiz. Ama Rabbimizin begendigi süs nedir, bunun üzerinde ciddi olarak düsünmeliyiz.
Bir hadis-i serifte, Peygamberimiz (sas), “Allah Teâla sizin dis görünüsünüze degil, amellerinize ve kalbinize bakar.“ buyurmustur.
Mü’minin süsü güzel ahlaktir.
Ve güzel ahlak mü’mine çok pek çok yakisir.
...
ISLAM GÜZEL AHLAKTIR
M. Selim Hasimoglu
Ahlaktan konu açildigi zaman, aklimiza ilk olarak Cabir b. Abdullah’in (ra) Peygamber Efendimiz’den (sas) rivayet ettigi su hadis gelir:
“Bana en sevgili ve kiyamet günü de en yakin olaniniz, ahlakça en güzel olanlarinizdir. Bana en sevimsiz ve kiyamet günü de mevkice en uzak olaniniz, gevezeler, bosbogazlar ve tepeden bakanlardir.” Cemaatte bulunan bazilari: “ey Allah’in Rasûlü! Tepeden bakanlar kimlerdir?” diye sordular. “Onlar mütekebbir (büyüklük taslayan) kimselerdir!” cevabini verdi.”
Bu Nebevi hadiste Peygamber Efendimiz, Islam’da güzel ahlakin ve iyi huylarla süslenen müminin derecesini açiklamistir. Güzel ahlak ümmeti koruyan bir çit, onun ilerlemesinin ve büyüklügünün bir göstergesidir. Güzel ahlak, fazilet, takva ve dogruluk üzerine yükselen ideal Müslüman sahsiyetin ve Müslüman toplumun binasi için saglam bir temeldir. Milletler, güzel ahlak olmadan hayat bulmaz ve edep olmadan da yasamaz.
...
INSANIN ÖZÜ OLARAK AHLAK
Mehmet Çetin
‘Beser’ kelimesi ten, deri anlamina gelmektedir ve kisinin biyolojik yanini simgelemektedir. Yani herkes dogustan ‘beser’dir. Kisiyi beser olma düzeyinden insan olma düzeyine yükselten temel öge ise ahlaktir. Yaratilis özündeki ahlaktan beslenerek insanlasmak tabii ki emek isteyen uzun bir süreçtir. Ahlakin degerini ve önemini her zaman vurgulayan din, insanin beserlesmesini degil, tam aksine beserin insanlasmasini saglayan bir suurlanma alanidir.
Insan demek, ahlak dedigimiz kavramin bir bedende somut hale gelmesi demektir. Ahlak insan için disaridan varliga derç edilen bir sey degildir, aksine insanla birlikte yaratilan asli bir nüvedir. Buradan hareketle bir günlük bebegin de ahlakindan bahsedebiliriz. Peki, insan için ahlak ne zaman belirginlesmeye basliyor? Ahlakin insanda bir bilinçlilik olusturdugunda, bir baska ifadeyle ahlakin ve ahlaki degerlerin güzelliginin insanin bizatihi kendisi tarafindan kalpte hissedildigi ve zihni açidan da farkina varildigi zaman belirginlestigi söylenebilir.
...
AHLAKI KUR’AN’LA INSA ETMEK
Ismail Acarkan
Islam’da ahlak; tabiat ve huy manalarina gelen ‘hulk, huluk’ kelimesinin çogulu olarak kullanilir. Insanin düsünce ve duygularinin yaninda bu düsünce ve duygulardan kaynaklanan söz, tutum ve davranislari da içine alan ahlak bir müminin en ayirici özelligidir. Bu hakikati vurgulayan Efendimiz (sas) “Ben yüce ahlaki tamamlamak için gönderildim” diyerek Islam ve ahlak baglantisina dikkatimizi çekmistir. Yine “Sizin en hayirliniz ahlaki en güzel olaninizdir” diyen Peygamberimiz çok defa söyle dua ederdi; “Allahim, yüzümü güzelce yarattigin gibi ahlakimi da güzellestir!”
Hz. Aise’nin (r.anha) Peygamberimizi anlatirken söyledigi “O’nun ahlaki Kur’an idi” sözünü de hatirlayacak olursak Müslümanin ahlakini Kur’an ile insa etmesinin önemi daha iyi anlasilir. Islam, insanin kendisini Kur’an’a göre yeniden insa etme teslimiyeti iken, ihsan ise insanin kendisini Muhammedi ahlak ve irfan ile süslemesidir. Çünkü Peygamberimiz Allah’i görüyormusçasina hareket ederek Allah’in razi oldugu mükemmel insan örnegi olarak bize gerçek ufku ve hedefi göstermistir.
...
(Yazilarin devami Ilim ve Irfan Dergisi Ekim 2012 sayisinda...)