Tasavvufta Istikamet ve Özelestiri Ihtiyaci
Prof. Dr. Necdet Tosun
Istikamet, yanlis yollara
sapmadan dogru yolda
yürümek demektir. Islam
ahlakinda istikamet denince de ifrat
ve tefrite yani yanlis yorumlara dalmadan
itidal üzere ahlaki yasamak,
orta yoldan ve makul çizgiden ayrilmamak
anlasilir. Bir diger ifadeyle
istikamet, Allah Resulünün örnek
sahsiyetinden nasip almak, ahlaki
ile ahlaklanmak, bir ömür Kur’an
ve sünnetin öngördügü çizgide yasamaktir.
Kur’an ve sünnet insanlari
ahlaki erdemlere davet ederken, asiriliklardan
da sakindirmis, böylece
ahlakin da orta yolda yasanmasini
tavsiye etmistir.
Mesela, zühd ve takva güzel ahlaktir.
Dünyaya fazla önem vermemek,
nafile ibadetlere önem verip süphelilerden
sakinmak Islamiyet’in tavsiye
ettigi bir hayat tarzidir. Ancak bunlarda
da asiriya gidip istikametten
sapmak dogru degildir.
Görendir Görene, Köre Nedir Köre Ne?
Sami Bayrakci
Tebeü’t-tabiinin ileri gelenlerinden
Abdullah bin
Mübarek (v. 797); Süfyan
es-Sevri, Malik bin Enes ve Süfyan
bin Uyeyne gibi meshur muhaddislerin
ögrencisi, Imam-i Azam’in
hem ögrencisi hem arkadasidir.
Ilim, amel ve zühd yolundaki gayret
ve cehdiyle meshurdur. Abdullah
bin Mübarek’e göre zühd, dünyayla
alakayi kesmek degil dünyaya ve
dünyaliga baglanmamaktir. Nitekim
o, hayati boyunca ticaretle mesgul
olmus, savaslara katilmis, defalarca
hacca gitmis, ilim için pek çok yolculuklar
yapmis ve ilim ögretmeye
çalismistir. Onun, “Ilmi dünya için
ögrendik ama ilim bize dünyaya
deger vermemeyi ögretti.” sözü de
büyük manalar ihtiva eder.
Yakina Gel, Yakin Halinde Ol
Kâmil Yesil
Biz kullar ruhlar âleminde Rabbimize yakin idik. O’nun yakinlari idik. Ne zaman ki Rabbimiz bizi ete kemige büründürdü, cesedin içine atti, O’ndan uzak kaldik. Yakinlik baska bir veçhe kazandi o zaman. Cesede kendi ruhundan üflemisti zira. Ve o nefha, Rabbimizin bizimle oldugu manasina geliyordu. Yakinlik, “O, size sahdamarinizdan daha yakindir.” Ve, “Kullarim beni sana soruyorlar. Ben onlara yakinim, dualarini isitir ve icabet ederim.” gibi ayetlerle bildirilmistir.
Ayetlerden anliyoruz ki ibadetlerimizin en önemli hedefi, biz kullari Allah’a yaklastirmaktir. Ibadetlerin sekli, vakti, eda edilis sekli degisse de asli olan kismi degismiyor. Mesela, “Secde et ve yaklas/yakinlas.” denir bir ayette. Burada yakinlasmamiza vesile olan ibadet, namazdir.
Resullahin Havarisi: Zübeyr bin Avvam (ra)
Dr. Ibrahim Tozlu
Annesi, Efendimizin (sas) halasi, babasi Avvam, Hatice’nin (r. anha) kardesi Ficar savaslarinin yigit komutani, kabilesi Mekke’nin danisma (mesveret) heyeti Esedogullari, ilk iman edenlerin besincisi, Hane-i Saadet’te yetisen ümmetin incisi, Fahr-i Kainatin gözbebegi, bahadir yapili okçu, yüzmede birinci, okuma yazmada öncü, ömründe puta tapmak nedir bilmeyen, En Sevgili’nin (sas) yareni, nesline ve kilicina dua edeni, “Benim havarim.”, “Cennet komsum.” dedigi, cesaretine cümle âlemin sahit oldugu cennetle müjdelenmis ilk on sahabiden vahiy katibi Zübeyr bin Avvam Hazretleri.
Esmer, iri yapili ve uzun boyluydu. Ailesinin seçkin olusuna, kabilesinin serefine, malina mülküne güvenmemis her seyini son dine adamisti. Babasiz büyümüstü; Islam’a girdi diye amcasi onu hasira sarip tavana asmis, altindan ates yakarak dumana bogmustu da annesi Safiyye (r. anha) elinden zor kurtarabilmisti. O vakit baslamisti alti veya sekiz yaslarindayken Peygamberimizle arasindaki kutlu hayati, nübüvvet pinarindan beslendigi en bereketli zamanlari. Emanette dinin rüknüydü. Kahramanligi dillere destandi. Korkusuzdu; peygamberligini ilan ettiginde Resulullahin evi kusatilmis demislerdi de, kilici eline aldigi gibi Islam düsmanlarina ilk defa o çikivermisti henüz on besindeyken. Sonra yasiti Talha bin Ubeydullah (ra) ile ikisini Resulullah kardes ilan edivermisti.
Ruhu Temiz Tutmanin Yollari
Gökhan Ergür
Koronavirüs sebebiyle uzunca bir süredir el yikamanin ve bedeni temiz tutmanin faydalarindan bahsediyor uzmanlar. Inancimiz ve kültürümüz geregi yasantimizin odak noktalarindan biri olan temizligin ve hijyenin ne kadar önemli oldugu afislerle ve reklam filmleriyle dünyaya anlatilmaya çalisiliyor. Elbette beden temizligi önemli fakat iskalanan bir gerçeklik daha var o da ruh temizligi. Insana sadece beden temizligi yetmez, insanin ruhunun da temizlenmesi, mikroplardan, kötülüklerden uzak durmasi gerekir. Duyduklarimizin, gördüklerimizin, yediklerimizin, içtiklerimizin, konustuklarimizin ve hatta kokladiklarimizin ruh sagligimiza dogrudan, olumlu ya da olumsuz etkileri mevcuttur. Peki, insan ruhunu temiz tutmak için neler yapmali?
Korana Sizden Korksun
Kemal Özer
Elbette hastaliklar herkesi korkutur. Lakin bazen hastalik, rahmettir. Sayet grip olmasaydik veya bazi atesli hastaliklar olmasaydi savunma sistemimiz mücadele edecek bir düsmani olmadigi için yok olur giderdi. Bir orduyu diri tutan düsmanin varligi gibi savunma sistemimizi de intaniler/zararlilar, güçlü ve diri kilar.
Var oldugu iddia edilen ancak bir türlü ikna edici bilgiler sunulamayan korona süreci, bagisiklik sisteminin ne kadar ehemmiyet arz ettigini bir kez daha gözler önüne serdi. Ancak basta doktorlar ve medya olmak üzere pek çok unsur topluma korku saldilar. Dogru, korku insani tedbirli olmaya iter. Lakin yersiz ve ölçüsüz korku, insanin en büyük düsmani olup yikim getirir.
Ölüm bizim içindir ve bu dünyaya ölmeye geldik. Ancak ölüm talep edilmesi gereken bir hal degil. Tedbir ölümden korunmak için degil, can emanetini korumak için olursa netice verir. Can emanetini korumak ise bedenin hakkini yerine getirmekle mümkündür.
(Yazilarin tamami derginin Ekim, 2020 sayisinda.)