Muhterem Müslümanlar!
Babam Seyh Hazretlerinden duydum,
buyurdular ki: “Nefs için
en zor olan sey salih ameldir. Kendisine
bundan da daha agir olan tek
sey ise yapilan ameli yalnizca Allah
rizasi için yapip ihlas sahibi olmaktir.
Neden, dersiniz? Çünkü yalnizca
Allah rizasi için ihlasla yapilan bir
amelde nefsin hiçbir payi ve çikari
yoktur. Zira isi-gücü kötülügü emretmek
olan nefs, yaptigi iste gösterisi
sever ve insanlar tarafindan övülmekten
ve yüceltilmekten hoslanir.”
Süphesiz tüm amellerin Allah tarafindan
kabul edilip edilmemesi de
ihlasa baglidir. Buna göre kulun
yaptigi ibadetler niyetine göre degerlendirilir.
Eger niyeti sadece Allah
rizasi içinse Allah o ameli kabul eder.
Ancak niyeti, insanlarin onu övmesi
ve takdir etmesi içinse bu amel,
sahibine geri çevrilir. Bu yüzden
Allah, Peygamberine (sas) ihlasla
ibadet etmesini emretmis ve söyle
buyurmustur: “O halde, dini Allah’a
has kilarak O’na ibadet et!” (Zümer,
2) Allah, kullarina; hem -namaz
gibi- fiili ibadetlerini hem de -Kur’an
okumak gibi- sözlü ibadetlerini ayrica
-sadaka gibi- mali ibadetlerini -riyadan
uzak bir sekilde- yalnizca Allah’a
ait kilmalarini emretmistir.
Aziz kardeslerim! Yüce Allah, insanin
yaratilis amacini ve hedefini
net olarak belirlemistir. Buna göre
Allah’in insanlari yaratma gayesi
ve amaci, sadece Allah’a samimi bir
sekilde ibadet etmeleridir. Nitekim
Allah Teala, Kur’an-i Kerim’de söyle
buyurmustur: “Oysa onlar, sadece
Allah’a, dini yalniz O’na has kilarak
ibadet etmekle emrolunmuslardi.”
(Beyyine, 5) Peygamber Efendimiz
de bu durumu davranislariyla pekistirerek
bizlere açiklamis ve insanin
amelinin niyetine bagli oldugunu
belirtmistir. Eger insanin niyeti iyiyse
ameli kabul edilir; niyeti bozuksa o
amel kendisine geri çevrilir. Hazret-
i Peygamber söyle buyurmustur:
“Ameller niyetlere göredir ve herkes
için niyet ettigi vardir.” (Buhari, Kitabu’l-
Iman, 1)
Yazinin tamami derginin 2024 Ekim sayisinda.