ILIM VE IRFAN | Haziran | 2022 | AYIN KONUSU
O'NUN GÜZEL ISIMLERI: ESMA-I HÜSNA

Esma-i hüsna, Allah hakkinda yücelik ve askinlik ifade eder ve kullarda saygi hissi uyandirir. Bu isimler, zikir ve duada kullanilmalari halinde kabule vesile olur ve sevap kazandirir. Kalplere huzur ve sükunet verir; lütuf ve rahmet ümidi telkin eder. Bilginin degeri, bilinenin degerine bagli bulundugu ve bilinenlerin en sereflisi de Allah oldugu için esma-i hüsna bilgisine sahip olanlara bu bilgi meziyet ve seref kazandirir. Esma-i hüsna, Allah için vacip, caiz ve mümteni olan sifatlari içermesi sebebiyle O’nun (cc) hakkinda yeterli ve dogru bilgi edinmemize imkan verir. Esma-i hüsna, Kur’an-i Kerim’de dört yerde geçmektedir. Islam literatüründe genellikle kabul edilen nüzul sirasina göre bu dört ayetin ilki -Araf, 180- Allah’in esma-i hüsnasi bulundugunu, kendisine onlarla dua edilmesi gerektigi ifade edilmekte ve O’nun (cc) isimlerinde ilhada düsenlere itibar edilmemesi istenmektedir. Bir yandan dogru isimler ve sifatlarla Rabbimizi bilecegiz, diger yandan da sapkinlarin, dalalete düsmüslerin Rabbimiz hakkinda öne sürdükleri görüs ve sifatlardan uzak duracagiz. Kur’an-i Kerim ve Sünnet-i seniyye ilkesinde çizilen Ehl-i sünnet akidesine ve fiiliyatina tam bagli olacagiz. Esma-i hüsnanin sayisini 99 olarak belirleyen ve Müslümanlar arasinda meshur olan hadisin rivayeti bütün muteber hadis kaynaklarinda Ebu Hüreyre Hazretlerine ulasmaktadir.
Bu isimlerin anlamlari düsünüldügünde kainatin Rabbine olan bagliligimiz, ümidimiz ve korkumuz birlikte artmaktadir. Zira Rabbimizin haricinde güç ve kudret sahibi birinin, bir seyin olmasi mümkün degil. Bizler de birer aciz kul olarak, imanimiz ve itikadimizla bir ömür istikamet üzere yasamaya ve nihayetinde cennetiyle ve cemaliyle mükafatlanmaya niyet ve azmetmeliyiz.
Allah bizlere esma-i hüsnasini ezberlemeyi ve benimseyerek yasamayi nasip etsin. Azamet ve kerem sahibi Rabbimizden affimizi niyaz ediyoruz.

TEZAHÜRLERI VE TECELLILERIYLE ESMA-I HÜSNA
PROF. DR. SÜLEYMAN ULUDAG

Allah Teala, meleklere, “Ben yeryüzünde bir halife (Adem, insan) yaratacagim.” dediginde melekler dediler ki, “Yeryüzünde fesat çikaracak ve kan dökecek birilerini mi yaratacaksin? Oysa hamd ederek seni tenzih ve takdis ediyoruz.” Yüce Allah, “Bunun sebep ve hikmetini ben bilirim, siz bilmezsiniz.” buyurdu. Sonra da yarattigi Adem’e bütün isimleri ögretti. Onlarin isimlerini meleklere sordu: “Bu isimleri bana bildirin.” Melekler, “Ya Rabbi, seni noksan sifatlardan tenzih ederiz, bize ögrettiklerinden baska bizde bilgi yok, alim ve hakim oldugun hususunda süphe yok.” dediler. (Bakara, 30, 31, 32) Insanligin yeryüzündeki macerasi isim meselesiyle baslar. Isim ve isimlendirme, ad ve adlandirma insanligin tarihinde önemlidir. Isimlendirmenin nutk ve nâtik kavramlariyla da yakin iliskili oldugundan insan, hayvan-i nâtik (düsünen ve konusan canli) seklinde tarif edilmistir.

ISIMLER ALLAH'I ANLATIR
PROF. DR. ALI AKPINAR

Isimler, bize sahiplerini tanitir. Yüce Allah’in isimleri de bize O’nun hakkinda bilgi verirler. Elbette O (cc), bütün özellik ve güzellikleriyle birkaç isme sigmaz. O’nun (cc) her ismi, O’nun özellik ve güzelliklerinden bize bir miktar bilgi verir. Kul O’nun (cc) isim ve sifatlarini ögrendikçe O’nu tanimaya baslar, O’nu tanidikça da O’na yaklasir. Bu tanima ve yakinlasma, kisiyi O’na yarasir kulluk etmeye götürür. Nitekim O’nu (cc) en iyi ve en dogru taniyanlarin basinda gelen Peygamber Efendimiz bu gerçegi söyle ifade etmistir: “Ben sizin en fazla Allah’tan sakinaninizim, çünkü ben O’nu en iyi taniyaninizim.” (Buhari, Iman, 13) Demek ki kulun marifetullah bilinci arttikça O’ndan sakinmasi artacaktir.

CÜMLE ESMADA MÜSEMMA GÖRÜNÜR
DOÇ. DR. IBRAHIM BAZ

Allah, âlem ve insan arasindaki münasebet, Islam düsüncesinin temel ilim dallari olan kelam, felsefe ve tasavvufun ana konusunu olusturmaktadir. Tasavvuf, bu münasebeti incelerken ve anlatirken konuyu Allah’in isimleri üzerinden açiklamayi tercih ederek diger ilimlerden belli ölçüde ayrismistir. Böylece Allah’in varligina ve birligine delil göstermek yerine, merkeze Allah’i alarak, Ilahi isimleri âlemin ve ademin var olus sebebi olarak görmüstür. Buna göre varliklarin vücut bulmasi ve zuhuru, isimlerle olmustur. Dolayisiyla âlemdeki her bir varlik, Allah’in isimlerinin mazharidir ve bu varliklar içerisinde en fazla mazhariyete nail olan da insandir. Bu hakikat, felsefi dille söylenecek olursa, Ilahi isimler varliklarin ayan-i sabiteleri yani arketipleridir. Insan ise bu isimlerin hepsine mazhar olabilecek kabiliyette yaratilmistir.

(Dosya yazilarinin tamami derginin Haziran, 2022 sayisinda)

Aziz kardeslerim, Naksibendiye sadatimizin ve tarikat...

Vahiy Müslümanlar için bir bilgi kaynagidir. Bunun yaninda her seferinde...

Ilim ve Irfan dergisinin 119. sayisi, Temmuz-2022 alinteri, ticaret, kazanç, emek, üretim ve is merkezli bir dosyayla çikti....

IRFAN BASIM YAYIN DAGITIM SAN. VE TIC. LTD. STI.
Zafer Mahallesi Kurultay Sokak No:1/6 Yenibosna | Bahçelievler / Istanbul | Telefon: 0(212) 694 98 98
Copyright © 2012-2016