Kardeslerim, bir kisim ulemanin ifade ettigine göre günahlar dört kisma ayrilir. Bu günahlardan herhangi birisini isleyen kimse daha büyügüne sürüklenir. Rabbim bizleri muhafaza eylesin.
Birinci kisim günaha hayvani günah adi verilir. Bu tür günahlardan herhangi birisini isleyen kimse -hasa huzurdan- hayvanlarin durumuna düser. Hayvanlarin durumuna söyle bir dikkat ettiniz mi aziz kardeslerim; onlar mideleri ve cinsel sehvetleri disinda herhangi bir sey düsünmezler. Bütün sermayeleri mideleri ve cinsel arzularidir. Iste insan günah isler islemez, bu hayvani özelliklere bürünür çünkü insan midesinin istekleri pesinde kosup harama helale dikkat etmeksizin arzuladigi ve istahini çektigi her seyi yedirir içirirse bu insan, tipki baskasinin ekinine giren hayvanlarin durumuna düser. Serbest ve yasak mefhumunu dinlemez. Ayrica o, cinsel arzularinin esiri oldugu zaman; örnegin, namahreme haram nazariyla baktigi, içgüdülerini ve cinsel arzularini tatmin ettigi vakit; bu insan da tipki herhangi bir utanç duymaksizin ortalikta herkesin gözü önünde içgüdülerini ve cinsel arzularini tatmin etmeye çalisan hayvanlarin durumuna düser. Iste bu tür davranislari sergileyen insan da aynen midesinden ve cinsel arzularindan baska hiçbir seyi düsünmeyen hayvan sinifina girer; kendi kendisini o duruma düsürmüs olur. Rabbim cümlemizi muhafaza buyursun.
(Yazinin tamami Ilim ve Irfan dergisinin Ocak, 2019 sayisinda; sayi: 77)