Muhterem Müslümanlar, hepinizin kutlu Ramazan bayramini tebrik ediyorum. Insallah, ümmet olarak birlik ve beraberligimiz, dayanisma ve kaynasmamiz yüce Allah tarafindan saglanmis; güç, kuvvet ve liderligimiz gerçeklestirilmis bir sekilde nice bayramlara kavusuruz. Insallah, imanimiz kuvvetli hale gelmis, topyekûn dinimize ve özümüze dönmüs, Allah’in kitabina Resulullah’in Sünnet-i seniyyesine sikica baglanmis ve ahiret yurdunda Rabbimizle görüsmeye hazirlanmis bir sekilde nice bayramlari görmek nasip olur.
Sizdeki bu gayret ve suuru görmeyi nasip ettigi için –aciz bir kul olarak- Rabbime sükrediyorum. Gösterdiginiz vefa ve bagliliktan dolayi yüce Mevla’ya sükranlarimi arz ediyorum. Çünkü Seyh Hazretleri hepimizin manevi babasidir, degerli insanlar. Manevi baba ise biyolojik, nesebi babadan daha faydalidir. Çünkü aziz kardeslerim, nesebi baba, daha çok çocugunun maddi ihtiyaçlariyla, vücudunun gereksinimleriyle ilgilenir, dünyevi hayatina lazim olan yeme, içme ve giydirme ihtiyaçlarini temin eder, bedeni hastalandiginda ilaçlarini alir. Manevi baba ise ruhun gidasiyla ugrasir. Baska bir ifadeyle, biyolojik baba ölüm öncesi maddi hayatla mesgul olurken, manevi baba ölüm sonrasindaki edebi hayat için çalisan kimsedir. Yani müridin ruhi ihtiyaçlarini manevi babasi olan mürsidi temin eder.
Aziz kardeslerim, hiç kuskusuz insanin en degerli yönü onun ruhudur. Eger ruh kötülüklere dalip günahlara bulasirsa kirlenir; sehevi haramlar deryasinda bogulur ve bu durum vücuduna da yansir. Böylece bu insan vahsi hayvanlar durumuna düser. Tam tersine, insanin ruhu tertemiz olup pak bir durumdaysa onu yaratilis maksadina uygun makamlara yükseltir. Fazilet ve erdemlik basamaklarina hizla tirmanir. Bu güzellikleri elde etmis insan yarar saglar. Zaten insan, ruhu sayesinde deger kazanir. Nitekim ruh ayrildiktan sonra insanin geride kalan bedeni hiçbir yarari olmayan bir cisim vaziyetini alir hatta bir an evvel onun defni gerçeklestirilir.
Su halde insanin kiymeti vücuduyla degil ruhuyladir. Beden tek basina bir sey ifade etmez. Iste bu kadar rolü olan ruhun gidasi, ilaci ve tedavisi manevi baba tarafindan saglanir. Temizlenip saglam gidasini alan ruh, Rabbine uçmaya ve nimetlerinden yararlanmaya hazir hale gelir. Bu yüzden Naksibendi sadatimiz, tarikat pirlerimiz, bu himmetlerini müridin ruh terbiyesi için harcarlar, müridi manevi kir, pas ve hastaliklardan temizlemeye yogunlasirlar. Böylece mürit saglam bir yapiya kavusur, tertemiz ruhuyla melekler mertebesine yükselir.
Nitekim sair der ki:
Ey bedenine hizmet eden insan, sonucu zarar olan ticaretten kâr mi beklenir? Sen ruha yönel onu temizle, çünkü insan bedenle degil ruhla deger kazanir.
(Yazinin tamami Ilim ve Irfan dergisinin Temmuz (2016) sayisinda.)