Babam Seyh Hazretleri söyle demisti, “Naksibendi-Haznevi tarikati seriat-i Muhammediye’nin hizmetçisi hatta en mükemmel sekliyle ta kendisidir.” Sözlerine söyle devam etmisti, “Ancak çok gariptir ki, bir kisim insanlar, bu prensipler nasil olur da seriatin hizmetçisi olur diyerek karsi çikiyor. Hatta, seriatin ötesinde bir sey mi var ki, diyerek itirazlarini sürdürüyorlar.” Bunlara karsi Seyh Hazretleri söyle buyuruyordu, “Bu tarikatin ilke ve prensipleri sonuç itibariyle Hazret-i Peygamberden alinmistir ve pak seriatinin içinde yer almaktadir. Ancak aziz kardeslerim, bu prensipler seriat-i Muhammediye’yi en güzel sekilde uygulama noktasinda müride yardimci olur, bu yüzden ser-i serife hizmetçidirler, bu prensip ve ilkeler.” Bu konunun anlasilmasi baglaminda Seyh Hazretleri söyle bir örnek veriyordu, “Seriat-i Muhammediye namaz kilmamizi bize emrediyor. Mesela adamin biri abdest alip camiye giderek gözümüzün önünde dört rekat öglenin farzini kilsa yaptigi bu is seriat diye adlandirilir. Çünkü seriat zahiri bir husustur yani görünen durumdan ibarettir. Öyle ki o esnada namazi terk edenlerle ilgili bir ölüm fermani çikarilmis olsa söz konusu adam öldürülemez. Çünkü görünürde adam namazini kilmistir. Seriat da zahire göre hükmeder. Ancak aziz kardeslerim, tarikatin adabi müridi basamak basamak yükseltir. Günden güne, aydan aya ve yildan yila durumunu olumlu yönde degistirir ve seriat-i Muhammediye’yi en güzel ve en mükemmel sekliyle uygulamasini saglar. Öyle ki, mürit de dört rekat öglenin farzini eda eder. Ancak kildigi namazi riya ve gösteristen uzak bir biçimde husu ve tevazu içinde dikkatle eda eder. Buna göre sartlarina uygun olarak kilinan namaz da namazdi, riyadan uzak bir sekilde husu, tevazu ve dikkatle kilinan namaz ise daha mükemmel ve daha güzel bir namazdir.” Iste Seyh Hazretlerinin, “Tarikat, seriat-i Muhammediye’nin en mükemmel seklidir.” sözünün manasi budur.
Tarikat ehline göre gerçek namaz Allah’in hosnut oldugu namazdir. Bedeni ile namaz kildigi halde kalbi baska seylerle mesgul ise ya da, vay be ne güzel ne takvali ne salih insan desinler diye namaz kiliyorsa bunun hiçbir faydasi yoktur ve bu gerçek namaz degildir.
(Yazinin tamami Ilim ve Irfan dergisinin Temmuz (2015) sayisinda.)