ILIM VE IRFAN | Haziran | 2024 | AYIN KONUSU | Okunma: 186
DÜNYADA AHIRET BILINCIYLE YASAMAK

Anlatildigina göre Sehl bin Abdullah Tüsteri bütün malini Allah yolunda harcardi. Onun bu durumunu gören annesi ve kiz kardesi Abdullah bin Mübarek’e sikayette bulunarak,
-Onun bu yaptigi elimizde hiçbir seyi birakmayacak, fakir olmaktan endiseleniyoruz, dediler.
Abdullah bin Mübarek onlara yardim etmek maksadiyla Sehl’in yanina gitti. Sehl, Abdullah bin Mübarek’ten önce davranarak dedi ki,
-Sehirden köye göç etmek için köyden bir parça arazi satin alan adam ne yapar? Sehirde hiç malini mülkünü birakir mi?
Abdullah bir Mübarek, Sehl’in ne demek istedigini anladi. Onun annesine ve kiz kardesine giderek söyle dedi:
-Sehl bununla size sunu demek istiyor: Sehirden köye göç eden biri sehirde hiçbir seyini birakmazken dünyadan ahirete göç eden biri nasil olur da dünyada bir seyler birakabilir?
Bu kissada pek çok ibretler var. Sadece cömertlik degil, ahiret suuru ve bu suurla dünyayi terk etmek, dünyadan geçmek, dünyayi imar etmeye kalkmamak ve ahireti dost bilerek dünyadan kaçmak var.
Yalan dünya, ölümlü dünya, evliyalari alan dünya bizi de alacak. Ancak çok kisa bir süre burada yasayacagiz, ölmeyecek sekilde geçecek sonraki hayatimiz. Bu sebeple bütün Allah dostlari yatirim tavsiyesi verirken topragin altina yatirim yapmayi tavsiye ederler.
Gafillere tenbihler bahsinde Ebü’l-Leys Semerkandi Hazretleri söyle der: Allah Teala, ardi arkasi kesilmeyen hedefler ve emeller pesinde kosanlari su dört seyle cezalandirir: Ibadetlerde tembellik, dünyevi kederlerin artmasi, mal-mülk biriktirme hirsi ve kalbinin katilasmasi.
Kalbimiz dünyada karar kilarsa tastan kati pek olur, ahirete ve cennete uçarsa tüyden yumusak.
Dünyanin Allah katinda sivrisinek kadar degeri yoktur, dünya mü’mine zindandir. Bu ulu hakikati Peygamber Efendimiz beyan etmistir. Böyle degersiz bir zindanin neresinde, ne kadar yasamak, neresine malik olmak istersiniz?
Isa Aleyhisselam, “Dünya ehlinin mallarina bakmayin çünkü onlarin mallarinin piriltisi sizin imaninizin nurunu söndürür.” demistir.
Alimlerden bir zat da söyle demistir: Dünya maliyla çokça ugrasmak kalpten imanin tadini çeker, alir.
Bunca tehlikesine ragmen insan hangi cesaretle, hangi bilgiyle, hangi istekle, hangi emelle dünyaya sarilabilir ki?!

DÜNYA-AHIRET DENGESI
PROF. DR. SÜLEYMAN ULUDAG

Hubb-i dünya denilen dünya sevgisi nedir ve ne degildir? Bunun Islam’daki yeri hükmü ve yorumu nedir? Bu hususu dogru anlamak için evvela dünya terimine açiklik getirmek ve bu kavramin neyi kapsayip neyi kapsamadigini belirtmek ikinci olarak da dünya-sevgi iliskisi üzerinde durmak gerekir. Islam inanci itibari ile varliklar ikiye ayrilir: Hâlik-mahluk ya da Hak-halk. Masiva veya masivallah dedigimiz her varlik Allah tarafindan yaratilmis olup O’nun (cc) isim, fiil ve sifatlarinin tecellisidir. Bunlarin tümüne birden mahlukat, yaratiklar, mümkünat, mevcudat, âlem, evren dendigi gibi olusuma degisime ve dönüsüme maruz olmak itibari ile mükevvenat ve kainat da denir. Melekler, cinler, seytan, ruhlar, ars, kürsi, Levh-i mahfuz gibi varliklar da yaratilmislardir. Bunlar âlem-i gayb digerleri sehadet âlemidir.
Dünya kelimesi ise ayetlerde insanlarin, kavimlerin ve toplumlarin ölmeden evvelki hayatlari, yakin hayat ve simdiki hayat anlamina gelir. Ölümden sonraki hayata ise ahiret hayati, ukba veya sonraki hayat adi verilir. Biri fani digeri bakidir.
Dünya hayati dogumla baslar, ölümle biter; fanidir, geçicidir, süresi de kisadir. Ahiret hayati ise bakidir, ebedidir, siniri yoktur.
Kur’an’da ve hadislerde dünya denilince arz denilen yeryüzündeki belli ve sinirli insan ömrü kastedilir. Kur’an’da ve hadiste günes sistemindeki gezegenlerden biri olan yerküresine (arz, zemin, yeryüzü) denir. Buna dünya denmez. Kisilerin ömürleri yeryüzünde geçtiginden hal-mahall iliskisi dikkate alinarak daha sonraki dönemlerde arza ve yerküresine de dünya dendigi olmustur. Simdiki durum bu olmakla beraber ayet ve hadislerdeki durum bundan farklidir. Kur’an’da arzdan ve semadan (yer-gök) bahsedilir. Yedi sema vardir, arz da öyledir. (Talak, 12)

DÜNYEVILESME HASTALIGI
DOÇ. DR. IBRAHIM TOZLU

Dünyevilesme; insan hayatinin merkezinde dünya ve dünyaya yönelik her türlü temayül ve bu egilimin zihinlerde yer alan beklentisidir. Dünya, insana lezzet veren birtakim hazlarla donatilmistir. Ahiret ise bütün Ilahi dinlere göre dünyanin gerçek ve ebedi yönüdür. Bu sebeple dünya ve ahiretin ne oldugunu din duygusu olmadan kavrayabilmek mümkün degildir. Deyim yerindeyse dünyaya deger verince din, ahirete yönelince de dünya birbirinden hosnut ve razi olmaz. Bu yönüyle Hazret-i Ali’ye isnat edilen ifade de oldugu gibi, “Dünya ve ahiret iki kuma gibidir, birini ne kadar hosnut edersen, digerini o kadar kizdirirsin.” (Gazali/Ihya)

Dosya yazilarinin tamami derginin Haziran 2024 sayisinda.

Muhterem hazirun, Hazret-i Muhammed’in peygamber olarak gönderilmesi...

Insanin fitrati tertemizdir. Ne var ki zamanla disardaki enkazin, toz dumanin külleri üzerine düser....

Ilim ve Irfan dergisinin 2024 Aralik sayisi sahsiyet dosyasiyla çikti....

IRFAN BASIM YAYIN DAGITIM SAN. VE TIC. LTD. STI.
Zafer Mahallesi Kurultay Sokak No:1/6 Yenibosna | Bahçelievler / Istanbul | Telefon: 0(212) 694 98 98
Copyright © 2012-2024