KALBIN SESINE KULAK VERMEK
Kalp dönmek, döndürülmek demektir. Halden hale girer. Çokça degistigi için bu adi almistir. Bedenin amelleri oldugu gibi kalbin de amelleri vardir: niyet, ilim, ruh, secaat, merhamet, hilm, anlayis, idrak gibi.
Kalplerine mühür vurulanlar, kalplerinin üstüne örtüler örtülenler hakki ve hakikati hiçbir zaman idrak edemezler. Kalpleri parça olanlar da birlik içinde olamazlar. Kalbi bozuk olanlardan sadir olacak bütün ameller de bozuktur, fesattir, fitne ve fücur doludur.
Kalbinde bir insirah, ferahlik bulanlar rahmete ermis, hakikati kusanmistir. Saglikli bir dini hayat için, saglikli bir ömür için ve ahirette kurtulusa ermek için en basta lazim olan sey, selim bir kalptir. Kalb-i selim, kâmil insanlarin, Allah dostlarinin kalbidir. Bizim dahi niyetimiz ve duamiz selim kalp sahibi olmaktir. Kalb-i selim, süpheden arinmis, selamete ermis kalptir. Kalp hayatimiz ne kadar saglikli olursa beden hayatimiz ve amellerimiz de o kadar saglikli ve sihhatli olur.
Kalp kazanmak, kalpleri fethetmek, bir kalbe girmek, kalbi temiz olmak, kalpten gelmek ve kalp gözü açik olmak ne kadar güzeldir. Kalp kirmak, kalbi fesat olmak, kalbi kararmak, kalpsizlik ne kadar kötüdür.
Dil ile ikrar, kalp ile tasdik imanin ilk sartidir. Kalp ile tasdik ve kalpten sadakat bir ömür boyu ve kesintisiz olmalidir.
Biyolojik ve anatomik olarak insan gögsünün sol tarafinda bulunan, çam kozalagina benzeyen bir et parçasidir kalp. Ana rahminde, gebeligin üçüncü haftasinin sonunda olusan ilk organdir. Tasavvufi olarak kalp; insanin mahiyeti, madde ile mananin birlestigi yer, akil, ruh, Allah’in tecelli ettigi mahal, Ilahi latife gibi çok yönlü manalari ifade eder. Biyolojik manadaki kalp insanda oldugu gibi hayvanlarda da bulunur. Ikinci anlamdaki kalp ise sadece insanda bulunur ve insani hayvandan ayiran özelliktir.
Iste dosyamizda; can, gönül, yürek gibi anlamlara da gelen ve insani insan eden kalbin hayatini isledik. Kâmil mürsidlerin kalbinden akacak nurlarin feyiz ve bereketine mazhar olmak duasiyla hayirli okumalar dileriz.
KALBI HAYAT
PROF. DR. HASAN KAMIL YILMAZ
Kalbi hayat kavrami; kalbi
hayatin merkezine alan bir
anlayisi ifade etmektedir.
Kur’an ve sünnet çerçevesinde
dini hayati degerlendirdigimizde
kalbin merkezde yer aldigi açikça görülmektedir.
Nitekim iman, ihsan ve takva
gibi en degerli ameller, hep kalbi eylemlerdir.
Dolayisiyla kalp ve kalbi hayat,
hem ruhani ve manevi hayatin hem
de cismani ve bedeni hayatin nirengi
noktasidir. Çünkü kalp uzviyet itibariyla
da maneviyat itibariyla da insan
varliginin en temel ögesidir. Kalp, kani
vücudun bütün organizmasina yayan ve
bir kasilmasiyla 18 kg bir teneke suyu
Sarayburnu’ndan Çemberlitas’a pompalayabilecek
bir enerji üreten organdir.
Nitekim dört dakika kansiz kalan bir
uzuv hayatiyetini kaybetmektedir.
MANEVI CEVHER: KALP
DOÇ. DR. MAHMUD ESAD ERKAYA
“Kul bir günah isledigi zaman kalbinde
siyah bir nokta olusur. Bundan vazgeçip
tevbe ve istigfar ettigi zaman kalbi
parlatilir. Günaha devam ederse siyah
nokta artirilir ve sonunda tüm kalbini
kaplar. Allah’in, kitabinda, ‘Hayir
hayir! Dogrusu onlarin kazanmakta
olduklari kalplerini paslandirmistir.’
(Mutaffifin, 14) diye anlattigi pas iste
budur.” (Tirmizi, Tefsiru’l-Kur’an, 83)
buyurur Peygamber Efendimiz. Insanin
Allah’in rizasina uygun bir yasanti
sürmesi neticesinde nurlandirilan bu
kalbin mahiyeti acaba nedir? Yalnizca
vücuttaki bir et parçasi midir yoksa
daha baska bir manaya mi sahiptir?
BEDEN ÜLKESININ SULTANI: KALP
DOÇ. DR. IBRAHIM TOZLU
Mü’minlerin en belirgin özelligi manevi derinlige sahip bir kalbe sahip olmalaridir. Bu bakimdan gerek Kur’an’da gerekse hadislerde kalbin zahiri mahiyetinden ziyade islevi ve nitelikleri önem kazanir. Bir seyi kavramak, düsünmek, idrak etmek, hadisenin gerçegini bilebilmek için önce gönle düsene bakariz. Sonra aklimiz onu idrak eder ve uygular. Kalbimiz canimiza can katan bir merkez olmakla beraber iç âlemimizdeki duygu ve düsüncelerin de özüdür. Kalbin idrak etmesi insanin gönlünde meydana gelen düsüncelerin farkina varabilmesi demektir. Bu farkindalik salt akilla degil, ancak kalbin manevi degeri ve engin gönülle anlasilabilir. Insanin iradesi disinda havatir adi verilen ve kalbinde hissettigi bu duygu ve düsünceler akil ötesidir. Maneviyat isidir.
(Dosya yazilarinin tamami derginin 129. sayisinda.)