Niyet Hayir, Akibet Hayir
Insan, niyetten ibarettir. Hangi isinize niyetsiz,
amaçsiz, gayesiz baslayabilirsiniz?
Ister dünyalik için ister ibadet için attiginiz ilk adimda
içinizde kurdugunuz niyet temeldir, esastir.
Niyet, kurulan bir seydir. Sayet niyetinizi saglam kurarsaniz
yollar buna göre açilir. Veya sizler, yollar nasil
açilirsa açilsin niyetinizle yol alir, hedefinize ulasirsiniz.
Niyetimiz temiz, yolumuz temiz, amelimiz temiz.
Temiz bir niyetle çiktik hayata. Oldu ki, dünya basimizi
dönderdi, bizi bizden aldi, aklimiz basimizdan
uçtu, nefsimiz kabardi, dünya nimetlerine daldikça
daldik, nihayetinde yerimizi, yolumuzu ve yönümüzü
kaybettik.
Iste seytan ve nefs tam da bunun pesinde. Her nefesimizde
bize yalanlarla yaklasiyor, bir amaci, bir hedefi ve
bir niyeti var; bizi Allah’a giden yoldan ayirmak, kendi
agina düsürmek ve ömrümüzü heba ettirmek.
Onun bu gayesine karsi bizim her daim niyet tazelememiz,
niyetimizi dürüst kurmamiz, niyetimizi
bozmamamiz gerekir. Sayet tuzaga düsersek bir çukura
yuvarlanir, issizligin çigliginda kalakaliriz.
Niyet etmeden abdest alabilir misiniz; niyet etmeden
namaz kilabilir misiniz? Islam, bastan basa niyettir.
Saglam, dürüst, sahih, Allah’in rizasini gözeten niyet.
Allah’in -hasa- bizim neyimize ihtiyaci vardir; malimiza
mülkümüze, ilmimize irfanimiza mi? Hiçbirisine degil.
Bizden istenen, bizden beklenen nedir? Temiz, dürüst,
saglam bir niyet, bir kalp ve buna uygun salih amellerle
dolu bir ömür.
Meshur bir hadis-i serif var; hepiniz duymus, okumussunuzdur:
Üç adam magarada kapali kaliyor. Her birisi
sirasiyla sadece Allah’in rizasini kazanmak niyetiyle
isledikleri amelleri hatirlayip bu amelleri yeniden zikrederek
kayanin açilmasi için dua ediyorlar. Nihayet
üçüncü adamdan sonra kaya açiliyor ve magaradan
kurtuluyorlar.
Salih mü’minler ve salih ameller her devirde, her
ümmette vardi.
Biz kendimize bakalim; bu dünya buhranindan kurtulup
ahiret muradimiza da ermek için sadece Allah’in
rizasini gözeterek, niyetimizi sadece buna hasrederek
isledigimiz ve Allah’a sunabilecegimiz amellerimiz var
midir?
Elbette bütün amellerimiz bu niyetle gerçeklesmelidir.
Ola ki, gösteris, riya, desinler, filanca görsün begensin,
filan makami elde edeyim, su dünya nimetine
kavusayim gibi seytan ve nefs yoluyla niyetlerimize,
amellerimize karisan kirler varsa onlardan da temizlenmeyi
Allah hepimize nasip etsin.
Buyurun, kalplerimizi, niyetlerimizi güzel kurmak için
hazirladigimiz dosyamiza.
"Mü’minin Niyeti Amelinden Hayirlidir"
Prof. Dr. Selahattin Yildirim
Insan, Cenab-i Hak tarafindan
mükerrem -üstün- kilinmis bir varliktir.
Bu üstün varligin en degerli
organi kalp, kalbin en degerli isi
de niyeti yani iç yönelisleridir.
Yönelmek, ciddiyet, sebat ve kararlilik
göstermek gibi anlamlar içeren
niyet kavraminin sözlük anlami esas
alinarak çesitli tarifleri yapilmistir.
Bunlar içerisinde en yaygin olani;
kalbin yarar saglayacagina veya bir
zarari bertaraf edecegine hükmettigi
fiile yönelmesi seklindeki tariftir.
(Kemal Pasa zade, Serhü Riyazi’s-
Salihin, I, 16)
Niyete ihlas zirhi giydirilmesi suretiyle
yapilan amellerin degeri öyle
yücedir ki, ona melek muttali olup
da sevabini takdir edemez, seytan
muttali olup bu ameli bozamaz ve
nefs muttali olup simarmaz.
Amellerin fiil, söz, hareket, sükûn
vb. pek çok türünden bahsetmek
mümkün olmakla birlikte niyetin
etkisi bakimindan ameller üç
kisma ayrilir: Bir; giybet etmek,
haram malla hayir yapmak gibi
yasaklanan fiiller. Niyet bunlarin
hükmünü degistiremez. Iki; yapilmasi
emir veya tavsiye edilen fiiller.
Bunlar ihlasla yapilirsa sevap, riya
ile yapilirsa günaha sebep olur. Üç;
mubah olan fiiller. Bunlar ihlasla
yapilmasi halinde sevap kazandirir,
riya ile yapilirsa günaha dönüsür.
Niyet Terbiyesi
Doç. Dr. Ibrahim Baz
Hayati anlamli hale getiren ve Hak katinda kiymetli kilan,
insanin yapip ettikleri yahut sözleri degil bunlari dogru ve
ulvi bir gaye için yapmis olmasidir. Ayni zamanda bu, insanin
iç huzur ve tatmin duygusunun temelini olusturur. Bir isin ne
için yapildigini ortaya koyan sey, kisinin niyetidir. Dünyalik arzularin
anlamin üzerini örttügü ve anlamsizligin hüküm sürdügü çagimizda
gerek bireysel gerekse toplumsal degisim ve dönüsüm için öncelikle
ise niyet terbiyesi ile baslamak gerekir. Çünkü niyet, içimizden geçen
düsüncelerin ve dilimizden dökülen sözlerin ötesinde bir anlam boyutuna
sahip oldugu gibi niyet terbiyesi de ayni zamanda bir sahsiyet
terbiyesidir.
Peki, niyet ve niyet terbiyesi nedir? Konuya geçmeden önce konunun
önemine dair sufilerin büyüklerinden olan Süfyan Sevri’nin (ks) su
sözleri daima hatirda kalmalidir: “Eskiler nasil amel edeceklerini
ögrendikleri gibi nasil niyet edeceklerini de ögrenirlerdi.”
(Dosya yazilarinin tamami derginin Temmuz, 2020 sayisinda.)